Városlista
2024. május 3, péntek - Tímea

Hírek

2014. Október 29. 05:00, szerda | Belföld
Forrás: OrientPress Hírügynökség

Világsiker lehet a magyar vitorláshajó

Világsiker lehet a magyar vitorláshajó

Október 6-án átadták az idei Magyar Formatervezési és a Design Management Díjakat, melyeket termék, terv, vizuális kommunikáció és diákmunka kategóriában ítéltek oda. Az indulók közül, termék kategóriában Bereczki Dávid nyert tanuló szintű vitorlás kishajójával, a Primussal. Az új szemlélettel alkotott eszközről a készítő, a magyar formatervezés helyzetéről Mengyán András, a Magyar Formatervezési Díj bírálóbizottságának elnökhelyettese beszélt a Rádió Orienten.

A Magyar Formatervezési Díj pályázatot minden év tavaszán írja ki a Magyar Formatervezési Tanács, majd két fordulóban választják ki a négy kategória legjobb alkotásait. 'A bírálóbizottság a hozzáadott értéket tartotta szem előtt' – mondta a minősítésről Mengyán András, a bizottság elnökhelyettese. Kiemelte, eltérő minőségű termékek születnek a különböző kategóriákban. 'Vizuális kommunikációban világszínvonalon vagyunk, akárcsak a divatban. A formatervezésben azonban nem nagyon látok fejlődést. Hiába vannak tehetséges fiatalok, az infrastruktúra miatt nem tudnak érvényesülni. Erősíteni kellene a termékipart” – véli a szakértő. Mint mondta, nálunk is menedzsergárdára lenne szükség, amely a jó ötleteket piacképessé fejleszthetné, ahogy Nyugat-Európában, vagy az Egyesült Államokban. „A Design Terminál egy jó példa, végre létrejött egy menedzser iroda. Ez jó irány, ezt kell bővíteni, színesíteni, erősíteni” – magyarázta Mengyán András.

„A Primus vitorlás kishajó egy 2,5 méter hosszú, 8-9 éves gyerekeknek szánt tanulóhajó, amely megfelelő biztonságot nyújt a számukra és könnyen kezelhető” – foglalta össze a díjnyertes alkotását Bereczki Dávid. A világszerte leginkább elterjedt gyakorló hajót 1947-ben tervezték, azóta radikális változás nem történt ezen a területen. A Primus a beépített légszekrényeinek köszönhetően sokkal biztonságosabb, felborulás esetén is sokkal kevesebb víz marad a hajóban, így a gyerekek bátran folytathatják az utat.

A Primus építése két évvel ezelőtt kezdődött, kézi erővel és technikával. Márciusban volt a londoni premierje, ahol elsősorban újszerű kinézete és ára miatt tetszett meg az érdeklődő közönségnek. A nyertes alkotás különlegessége, hogy Bereczki Dávid valójában egy hobbivitorlás asztalos, nem tervező. Ez azonban egyáltalán nem jelentett gondot; 'az volt a fontos, hogy mennyire van összhangzatban az innováció a formával, az esztétikával, az anyaghasználattal, illetve hogy mennyire piacképes a termék”.

Bereczki Dávid a hagyományos, kopogtatós marketing helyett olyan utat próbál találni, amellyel a nemzetközi vizekre is kievezhet hajójával. „Lenne piac Magyarországon, mert az iskolákban nagyon használt gépparkkal oktatnak' - mondta Bereczki, aki azonban pénzhiány miatt nem annyira a magyar piacot, hanem a nyugat-európai, és idővel esetleg a tengerentúli piacot célozza meg. „Nyílttá teszem a gyártást minden hajógyártó felé, lehetővé teszem, hogy bárki gyárthassa” – magyarázta marketingstratégiáját Bereczki Dávid. A szállítás 1000 kilométer fölött már hatalmas költséget eredményez, ezért a Primus hatékony terjesztéséhez mindenképpen szükség lenne a magyar mellett egy olasz, egy spanyol és egy angol gyártóra is - mondta Bereczki Dávid.

A díjnyertes hajó és a többi 50 pályázó alkotása november 2-ig megtekinthető az Iparművészeti Múzeumban.

Ezek érdekelhetnek még

2024. Május 03. 13:47, péntek | Belföld

KSH: a benzin 3,2, a dízel 2,4 százalékkal drágább Magyarországon a régiós átlagnál

Az EU Weekly Oil Bulletin legfrissebb adatai alapján Magyarországon a 95-ös oktánszámú motorbenzin átlagára 639, míg a régiós országokban 619 forint volt.

2024. Május 03. 13:42, péntek | Belföld

46 ezer fát ültettek el eddig az Országfásítási programban

Meghaladja a 46 ezret az Országfásítás programban az elmúlt négy évben elültetett fák száma

2024. Május 03. 06:43, péntek | Belföld

Nagy Márton: Magyarországon minden adott, hogy Kína logisztikai központja legyen

Magyarországnak versenyképessége javítása érdekében szüksége van a kínai kapcsolatokra, a két ország közötti együttműködés erősítésére

2024. Május 03. 06:38, péntek | Belföld

A Balatonnál az új építésű lakások átlagos négyzetméterára a 3,2 millió forintot is elérheti

A Balaton-parton háromszoros az árkülönbség a legolcsóbb és legdrágább települések új építésű projektjei között: